SMART PUBLIC TRANSPORT

 

Proiectul SMART PUBLIC TRANSPORT s-a desfășurat începând cu luna ianuarie 2015 în parteneriat cu RATB şi Primăria Municipiului Bucureşti şi a fost finanţat de Fundaţia Vodafone România prin programul Connecting for Good.

Smart public transport este primul proiect pilot de accesibilizare a transportului public pentru persoanele cu deficienţe de vedere din România care se bazează pe utilizarea smart-phone şi a ultimelor tehnologii complementare ca instrumente de accesibilizare urbană.

Proiectul s-a derulat în perioada ianuarie 2015 – iunie 2017, timp în care s-au montat 1.100 de dispozitive speciale, numite iBeacon, în toate autobuzele și troleibuzele din flota RATB. SoluţiaSmart Public Transport a fost dezvoltată pentru a ghida persoanele cu dizabilități vizuale în folosirea rețelei de transport public de suprafață, fără ajutorul unui asistent personal și fără a depinde de intervenția altor oameni din jur. 

Aplicația mobilă are integrat și un modul GPS prin care îl anunță pe utilizator ce stație urmează pe traseul de circulație și conexiunile disponibile cu alte mijloace de transport. Aplicația poate fi descărcată gratuit de pe platformele iOS și Android.
Descrierea proiectului
SPT constă în dezvoltarea unei aplicații mobile, care interfaţează comunicarea între un smart phone şi un iBeacon amplasat pe mijloacele de transport RATB.
Astfel, utilizatorul cu deficiențe de vedere aflat în stația RATB va fi avertizat printr-un mesaj audio cu privire la numărul autobuzului care urmează să sosească.
Beneficiari

Beneficiarii proiectului fac parte din rândul populației cu deficiențe de vedere, dar si al persoanelor vârstnice utilizatoare de smart phone. Conform studiilor noastre, putem vorbi de aproximativ 2000 de utilizatori la nivel național, dintre care 900 în București. Estimăm în următorii trei ani un număr de peste 7000 de utilizatori de smartphone cu deficiențe de vedere, dat fiind faptul că telefonul în sine este un instrument indispensabil pentru aceștia care permite efectuarea unei game foarte largi de activități (de la aplicații ce permit citirea prețurilor, până la aplicații prin care se face comanda unui taxi). Astfel, va fi accesibilizată întreaga flotă de autobuze și troleibuze RATB, urmând ca, în următorii ani, să se extindă conceptul și în alte orașe mari din România.  Având în vedere îmbătrânirea demografică accentuată, România trebuie să fie pregătită să sprijine mobilitatea urbană prin tehnologii asistive prietenoase atât pentru  persoanele vârstnice, cât și pentru persoanele cu dizabilități.

Scopul și obiectivele proiectului
SPT are ca scop principal oferirea persoanelor cu deficiențe de vedere a unui instrument care să le crească gradul de mobilitate și autonomie personală. Cele mai multe astfel de persoane au fost învățate sau constrânse către o viață sedentară, iar când își exercită îndatoririle cotidiene, care presupun deplasarea, apelează invariabil la un însoțitor. Acest aspect are o serie de consecințe negative asupra lor, dintre care: limitarea independenței personale, sedentarism, izolare  socială, integrare scăzută pe piața muncii.

Obiective:

  • accesibilizarea a 1100 de autobuze și troleibuze RATB, 
  • dezvoltarea unei platforme proprii de management al beaconilor
  • realizarea unui sistem alternativ de informare pentru călători prin integrarea în aplicație a tuturor stațiilor de transport în comun.
Cum funcționează SPT?
Modelul SPT funcționează în trei timpi:
 
arrow-left-icon1. stabilirea comunicării prin bluetooth dintre iBeacon-ul instalat pe partea din față
a autobuzului și telefonul mobil;
 fffffff
 
 arrow-left-icon2. primirea unei notificări sonore ce anunță numărul autobuzului
care se apropie de stație
 fffffff
 
 arrow-left-icon3. semnalizarea sonoră emisă de iBeacon-ul autobuzului
odată ce acesta a ajuns în stație.
 
   grrrrrrrrrrr
  grrrrrr
Aplicația de smartphone va fi disponibilă pe platformele iOS și Android.