Scopuri și Activități

Accesul la educație


DE CE? Persoanelor cu dizabilități le este îngreunat accesul la educație formală. Problema este faptul că sistemul de educație actual nu se pliază pe nevoile specifice ale oamenilor cu dizabilități; manualele și platformele de învățare existente nu stimulează învățarea audio și tactilă a copiilor. 
 

CUM? Am creat EDUCATEDRA, o platformă educațională dedicată elevilor cu deficiențe de vedere. Această inițiativă propune o serie de lecții accesibilizate pentru nevăzători (compuse din texte scrise, fragmente audio, imagini tactile). 

Primul capitol al platformei este Istoria prin sunet și atingere. ISA tratează istoria românilor și reprezintă un suport de învățare perfect pentru elevii de gimnaziu sau elevii de liceu care se pregătesc pentru susținerea bacalaureatului.  El cuprinde materiale de studiu alternativ cu texte scrise accesibilizate pentru nevăzători, materiale audio concepute ca niște mini piese de teatru radiofonic și imagini tactile tridimensionale. Materialele au fost concepute în colaborare cu tineri profesori și elevi cu deficiențe de vedere și au fost completate de o școală de vară cu ateliere de textile, muzică veche și olărit pentru elevi cu deficiențe de vedere din București și Buzău. Materialele audio se găsesc acum și sub formă de podcast, pe Spotify și pe alte platforme specializate (Google Podcasts, .  

Al doilea capitol este Ciripituri în natură, 10 lecții de ornitologie cu materiale audio foarte variate dar și cu o caravană de ateliere care a parcurs mai multe orașe din țară și s-a bucurat de participarea muzeelor din București, Bacău, Galați, Buzău și Cluj.   

CU CINE ? Cu ajutorul financiar al Fundației Orange. 

theatre-tandem

Acces la cultură și participarea activă la programe

De ce? O societate echilibrată, înfloritoare rezultă din colaborare și eforturile comune ale cetățenilor săi. Oamenii sunt îndreptățiți să participe activ la viața socială, iar aportul fiecărui participant așează încă o cărămidă la dezvoltarea și progresul întregii comunități. În acest context, în măsura în care fiecare voce trebuie încurajată să umple lumea de sunet și culoare, este important să asigurăm accesul persoanelor cu dizabilități în cadrul programelor culturale, sociale, de voluntariat etc.  

Ce? Coordonarea și implementarea unor programe care să aducă la aceeași masă persoane tipice și persoane cu dizabilități reprezintă cel mai puternic instrument de integrare, pe de-o parte, și de educare, pe cealaltă parte. Astfel, interacțiunea dintre oameni, dialogul, colaborarea, cresc nivelul de înțelegere al tuturor persoanelor implicate. Pe de-o parte, este stimulată participarea persoanelor cu dizabilități și încurajată trecerea lor de la consumatori de cultură, la creatori. Viața socială se colorează cu fiecare ieșire la teatru sau la dans, iar barierele așezate deseori de prejudecăți, se sparg. 

Pe de altă parte, sensibilizarea persoanelor tipice la nevoile specifice ale diverselor persoane creează un context favorabil integrării. Nu vorbim doar de integrarea persoanelor nevăzătoare, ci chiar invers: vorbim despre o integrare bilaterală, în care inclusiv persoanele văzătoare învață să facă parte dintr-o societate inclusivă, adaptată, accesibilizată, gândită pentru toți cetățenii săi. 

Cum? Tandem derulează multe proiecte îndrăgite de către participanți:  

Tandem Dance, cu continuarea sa, Explore the Unseen, au adus împreună nevăzători și dansatori profesioniști pentru a se descoperi reciproc și a învăța să danseze. Teatrul și nopțile a pus în scenă, în decembrie 2017, un spectacol de teatru în care joacă actori profesioniști și actori nevăzători, pe un text original, scris în colaborare cu actorii.  În urma acestor proiecte, avem deja 7 profesori de dans și 2 profesori de actorie cu experiență în abordarea predării la persoane cu deficiențe de vedere.  

Am continuat cu lecțiile de teatru pentru copii în cadrul proiectelor Joaca de-a teatrul de la Școala Specială pentru deficienți de vedere Austrului din București.  

Teatru Labirint a adus nevăzătorii în postura de creatori – am creat un spectacol de teatru senzorial, (Urban Abstract) cu decoruri realizate printr-o colaborare dintre un grup de arhitecți de la Asociația AMAIS și nevăzători.  

Temeraria a fost un altfel de proiect. Nu doar despre nevăzători, ci despre femei, tipice sau cu dizabilități, și felul cum ele contribuie la dezvoltarea  

Cu cine? N-au susținut cu finanțări generoase Ministerul Culturii, Guvernele Norvegiei, Islandei si Lichtensteinului, MOL România prin Fundația pentru Comunitate și Administrația Fondului Cultural Național.  

theatre-tandem

Acces informatic și tehnologic

 

DE CE? Este vital ca persoanele cu dizabilități să acceseze în mod convenabil și facil serviciile publice și de asistență (socială, juridică, medicală etc). Pentru ca acest lucru să se întâmple într-o manieră eficientă, tehnologia trebuie să vină în completarea accesibilizării spațiilor publice. 

Povestioară Interacțiunea cu instituțiile publice este adesea dificilă, pentru fiecare dintre noi. Accesul persoanelor cu dizabilități  și contactul lor cu instituțiile publice sunt cu atât mai greoaie, cu cât  acestea nu sunt adaptate nevoilor specifice ale oamenilor. Desigur, mobilitatea fizică și posibilitatea de a părăsi spațiul casnic și de a descoperi spațiul public reprezintă un pas care duce la creșterea semnificativă a calității vieții persoanelor cu dizabilități. Însă progresul tehnologic oferă încă o oportunitate societății de a se adresa și a integra toate categoriile de cetățeni, indiferent dacă acestea fac parte dintr-un grup vulnerabil sau nu.  

Rezolvarea unor probleme mărunte, precum ridicarea cupoanelor de călătorie sau accesarea unor servicii de asistență judiciară, reprezintă adevărate provocări pentru persoanele cu dizabilități, în absența unor mecanisme care să faciliteze interacțiunea dintre acestea și diverse instituții, publice sau private. 

CE? Un răspuns la problema lipsei de accesibilitate existentă în cadrul diverselor instituții stă în tehnologie. Crearea unei platforme integrate, care să aducă la un loc servicii de asistență socială, juridică, medicală etc, ar eficientiza considerabil interacțiunea dintre oameni și instituții. În plus, calitatea vieții crește masiv atunci când poți rezolva în timp util probleme de care depind sănătatea ta sau siguranța legală.  

CUM? Asociația Tandem a conturat un proiect prin care să fie creată o platformă integrată, care să vină în folosul persoanelor cu dizabilități. O astfel de platformă creează, în mediul virtual, o punte solidă de comunicare între persoanele cu dizabilități și instituții. 

 

tandem_acces_cover_1

Mobilitate – primul pas spre integrare

DE CE? Pentru că este esențial să creăm persoanelor nevăzătoare un mediu în care să se poată deplasa independent și în siguranță, mobilitatea reprezintă primul pas al procesului de integrare. 

CE? Accesibilizarea Bucureștiului pentru persoane nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere. 

CUM? Prin implementarea proiectelor Smart Public Transport, Tandem Navigator și Tandem Acces. Astfel, principalele puncte de interes din oraș (treceri de pietoni, stații RATB și metrou, autobuze) formează acum un sistem complet de navigare, fiind echipate cu 3500 de dispozitive, capabile să comunice cu telefoanele mobile prin intermediul a 3 aplicații. 

CUM folosim acest sistem? 

  1. Descărcăm aplicațiile Smart Public Transport, Tandem Navigator și Tandem Acces de pe Apple Store sau Google Play;
  2. Pornim Bluetooth și conexiunea la internet;
  3. Atunci când ne apropiem de un dispozitiv, acesta va transmi- te telefonului un mesaj audio informativ;

3.1 Smart Public Transport – pentru RATB (stații și autobuze) 3.2 Tandem Navigator – mobilitate urbană (străzi, semafoare) 3.3 Tandem Acces – pentru metrou (stații, trenuri de metrou) 

CU CINE? Pentru aceste proiecte am beneficiat de susținerea Fundației Orange România, a ING Bank si a Fundației Vodafone Romania. 

Pentru mai multe detalii despre proiectele noastre, vă invităm să accesați pagina de Facebook a Asociației Tandem sau să ne contactați la telefon 0744553278 – Andreia Bruckner.